«حتی اگر دلتنگم...شعری در وصف زینب ثانی خانم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)»
29ام خرداد 1399

حضرت معصومه  ( سلام الله علیها ) و چرایی برگزیدن لقب زینب ثانی بر ایشان 

597 کلمات   موضوعات: حضرت معصومه سلام الله علیها


امام رضا (علیه السلام) خواهران فراواني داشت، اما در ميان تمام آنها، حضرت معصومه (سلام الله علیها)با ابعادي متفاوت، سفري را در پيش مي‏ گيرد که همان ويژگي سفر حضرت زينب (سلام الله علیها) را در بردارد.

در آن مرحله از تاريخ، حضرت معصومه (سلام الله علیها) همان رسالتي را به عهده داشت که حضرت زينب (سلام الله علیها) بعد از کربلا و آن‌ همه غربت برعهده مي‌گيرد.

عصر خلافت بني‌عباس است، نجمه طبق‌ وعده‌ صادق آل‌محمد (علیه السلام) در انتظار ولادت دختري است، دختري که قرار است خير و برکت مادر و پدر باشد و مونس و همدم غربت برادر.

با توجه به اينکه امام صادق (علیه السلام) پيش از ولادت امام کاظم (علیه السلام) از ولادت دختر ايشان خبر داده بود، اين خاندان بيش از ۴۵ سال در انتظار به دنيا آمدن بانويي والامقام بودند.

مادر که حال فرزند پسرش به اوقات جواني رسيده است، بيش از ديگران انتظار مي‌کشد، روزها و ساعات و لحظه‌ها مي‌گذرند و اندک اندک زماني مي‌رسد که معصومه (سلام الله علیها) قدم به دنيا مي‌گذارد.

دوراني که به شکفتن فاطمه معصومه (سلام الله علیها) انجاميد، همزمان با امامت امام موسي بن جعفر(علیه السلام) بود که در سال ۱۴۸ به امامت رسيد و ۳۵ سال به امامت پرداخت.

خلفاي بني‌عباس در اين دوران آن چنان عرصه را بر امام و شيعيان تنگ کردند که راويان به هنگام روايت نمي‏توانستند به صراحت از نام حضرت ياد کنند و ناگزير کنيه‏ هاي حضرت مانند ابي‌ابراهيم، ابي‌الحسن و القاب وي مانند عبد صالح، عالم و… را به کار مي‏ بردند.

هارون، آن‌گاه که به حکومت رسيد، حضرت را زنداني کرد و گاهي ايشان را آزاد مي‏ کرد و دوباره زنداني مي‏ ساخت، اين وضع تا ۱۴ سال ادامه يافت در چنين زماني، زمان تولد حضرت معصومه(سلام الله علیها) فرا رسيد.

دوران خفقان حاکم بر شيعيان منجر به تقيه اکثر آنها شده‌ بود، به همين دليل تاريخ تولد و وفات بانوان اهل‌بيت آنطور که بايد منعکس نشد، مشخص نشدن ميلاد معصومه (سلام الله علیها) نيز مانند تاريخ شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و ديگر بانوان اهل‌بيت (علیها السلام) به همين دليل بود.

سال‌هايي که گذشت تاريخ نيز به مظلوميت و حق‌طلبي خاندان محمد (صلی الله علیه و اله وسلم) شهادت داد، حضرت رضا (علیه السلام) در دوران امامت خويش همچون پدران خود به نشر علوم الهي پرداخت و اين دوران همگام شد با خلافت مامون عباسي.

و سفر… که به گفته امام بي‌بازگشت بود و رنج دوري برادر که براي خواهر مي‌ماند.

امام رضا (علیه السلام) خواهران فراواني داشت، اما در ميان تمام آنها، حضرت معصومه (سلام الله علیها) با ابعادي متفاوت، سفري را در پيش مي‏ گيرد که همان ويژگي سفر حضرت زينب (سلام الله علیها) را در بردارد.

در آن مرحله از تاريخ، حضرت معصومه(سلام الله علیها) همان رسالتي را به عهده داشت که حضرت زينب (سلام الله علیها) بعد از کربلا و آن‌ همه غربت برعهده مي‌گيرد.

تاريخ تکرار مي‌شود و دوباره رنجي بر دل خواهري مي‌نشيند که جز خدا هيچ کسي از عمق آن باخبر نمي‌شود، حضرت زينب (سلام الله علیها) در کربلا عروج و شهادت ديد و تمام زيبايي‌هايي که را ديد گفت و گفت تا نسل به نسل منتقل شود.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) نيز راهي سفري شد که افشاگري بر ضد خيانت‌هاي بني‌عباس هدفش بود، تاييد ولايت‌مداري و ولايت‌محوري هم بود، همه اينها بود و يک چيز ديگر هم بود، دلتنگي خواهري که برادرش را دوست داشت. 

مگر نه اينکه حضرت زينب تا آخرين لحظه شهادت همراه برادر بود شايد معصومه (سلام الله علیها) نيز مي‌رفت تا آخرين لحظه در کنار برادرش باشد آخر او زينب امام رضا(علیه السلام) بود.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

کلیدواژه ها: امام, ثانی, رضا, زینب, معصومه
توسط نسیم   , در 06:04:00 ق.ظ


فرم در حال بارگذاری ...