دوستان پس طبق قرآن، ذات این دنیا برپایه ی سختی بنا شده..
پس تو سختی ها الکی غرغر نکنیم ، چون خدا یه قانون قشنگ داره..
اصل پایدار نبودن سختي ها:
سوره انشراح آیات ۵ و ۶
فَانَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا
ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﺎ (ﻫﺮ) ﺳﺨﺘﻰ ﺁﺳﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ!
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
(ﺁﺭﻯ) ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﺎ (ﻫﺮ) ﺳﺨﺘﻰ ﺁﺳﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ
این سنّت الهی است که به دنبال هر سختی ،
آسانی است .
سختی ها و مشکلات زوال پذیرند و خدا برای اینکه دل ما آروم بگیره این موضوع رو دوبار تکرار کرده..
مهربونه ….
? سوره تغابن آیه ۱۴ ?
? وَ إِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
? اگر عفو کنید ، و چشم پوشی نمایید و ببخشید ، (ما هم شما را می بخشیم) چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است.
??اگر چه عفو نمودن : تعفوا و سرزنش نکردن :تصفحوا مهم است ، لیکن نادیده گرفتن خطا و درگذشتن ار آن : تغفروا مهم تر است . لذا کلمه تغفروا بعد از آن دو آمده است.
?? در مسیر خطاپوشی ، تا آخرین مرحلهء آن پیش بروید : درگذرید ، سرزنش نکنید ، و به یاد خودتان هم نیاورید .
♻️♻️ به دنبال عفو و غفر ما ، مغفرت و مرحمت الهی است .
وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكىٰ (٤٣)نجم
و قطعا اوست(خداوند) که میخنداند و میگریاند
راغب اصفهاني ميگويد:ضحك:باز شدن و شادابي
چهره و ظاهر شدن دندانها از سرور و شادي روح است.
✅ خنده اختصاص به انسان دارد و در غير انسان يافت نميشود
✅ خنده موجب رسيدن اكسيژن بيشتر به ششها و عميقتر شدن تنفس مي شود و موجب تحريك بيشتر و بهبود جريان خون ميگردد
???
? انواع خنده در قرآن?
* خنده از روی تعجب
فَتَبَسَّمَ ضٰاحِكاً مِنْ قَوْلِهٰا وَ قٰالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلىٰ وٰالِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صٰالِحاً تَرْضٰاهُ وَ أَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبٰادِكَ اَلصّٰالِحِينَ (١٩)نمل
وَ اِمْرَأَتُهُ قٰائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنٰاهٰا بِإِسْحٰاقَ وَ مِنْ وَرٰاءِ إِسْحٰاقَ يَعْقُوبَ (٧١)هود
* خنده تمسخر آمیز
فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ بِآيٰاتِنٰا إِذٰا هُمْ مِنْهٰا يَضْحَكُونَ (٤٧)زخرف
وَ تَضْحَكُونَ وَ لاٰ تَبْكُونَ (٦٠)نجم
إِنَّ اَلَّذِينَ أَجْرَمُوا كٰانُوا مِنَ اَلَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ (٢٩)مطففین
*خنده از روی شادی
ضٰاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ (٣٩)عبس
محرومیت از خنده به علت جهاد گریزی
فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلاً وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزٰاءً بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ (٨٢)توبه
خنده يك درجه از لبخند بالاتر است و تمام اثرات مثبت خنده در لبخند نيز وجود دارد، حتي اثبات شده كه يك خنده لطيف و با صداي پايين،جذابترين خندههاست و به مراتب نسبت به خنده با صداي بلند، خوشايندتر ميباشد.
از ويژگيهاي اخلاقي ائمه(ع)، متبسم بودن آنها ميباشد، كه در روايات به آن اشاره گرديده و به عنوان يك خصلت پسنديده، مطرح گشته است.
✴️ دیدین گاهی میریم عروسی یا جشن تولد،
دوربین داره فیلمبرداری میکنه و تا نوبت به ما میرسه، خودمون رو جمع و جور میکنیم
چرا⁉️
چون دوربین روی ما زوم میکنه، نکنه زشت و بد قیافه بیفتیم!
✳️ اگه فقط به این فکر کنیم که دوربین خدا همیشه روشنه و روی ما هم زوم شده، شاید یه جور دیگه زندگی میکردیم!
? شاید اخلاقمون یه جور دیگه بود!
شاید لحن صحبتمون یه جور دیگه میشد!
✅مطمئن باشیم که دوربین خدا همیشه روشنه و روی تک تک ما زوم شده،
چون خودش فرمود:
?? «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری»
آیا نمیدانند خدا میبیند…
? سوره علق، آیه ۱۴
آیه قرآن تعبیری دارد که « فَفَّرُوا الی الله » بیایید و به سوی خدا فرار کنید. فرار از چه و به سوی چه؟ چرا تعبیر به فرار می شود؟ فرار از گناه، ریشه گناه هم محبّت دنیاست: « حُبُّ الدُنیا رَأسُ کُلِّ خَطیئتهٍ » محبّت دنیا سر و ریشه همه گناهان است. پس فرار از گناه یعنی فرار از محبّت دنیا.
تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
انواع قلب
1. القلب السليم:
و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی.
{ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }
2. القلب المنيب:
وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا .
{مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ}
3. القلب المخبت:
وآن قلبی است فروتن و آرام به ذکرخدا { فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ }
4. القلب الوجل:
و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. { وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }
5. القلب التقي:
و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد.
{ ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }
6. القلب المهدی:
و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است .{ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ }
7. القلب المطمئن:
وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد.
{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه }
8. القلب الحی:
و آن قلب زنده ای است که از شنيدن داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد .{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }
9. القلب المريض:
و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق شده و مبتلا شده به فسق و فجور و شهوت های حرام .
{ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ }
10. القلب الأعمى:
وآن دل کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد .
{ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ }
11. القلب اللاهی:
وآن دلی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست .
{ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ }
12. القلب الآثم:
و آن دلی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند .
{ وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }
13. القلب المتکبر:
وآن دل مغرور و متکبری است که از توحيد و طاعت خداوند رويگردان است، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغيان.
{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ }
14. القلب الغليظ:
و آن دلی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده .
{وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }
15. القلب المختوم:
و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند.
{ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ }
16. القلب القاسی:
وآن دلی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است.
{ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً }
17. القلب الغافل:
وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد .
{ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }
18. الَقلب الأغلف:
و آن دلی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم “ص"در آن نفوذ و رسوخ نمیکند.
{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }
19. القلب الزائغ:
و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض ميکند.
{ فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ }
۲۰. القلب المريب:
و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است.
{ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }
اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان
خدايا قلبهاي ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلبها قراربده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما.
آیه 48 سوره نحل، در خصوص سجده سایه ها
«أَ وَ لَمْ يَرَوْاْ إِلىَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَْءٍ يَتَفَيَّؤُاْ ظِلَالُهُ عَنِ الْيَمِينِ وَ الشَّمَائلِ سُجَّدًا لِّلَّهِ وَ هُمْ دَاخِرُونَ» آيا آن ها مخلوقات خدا را نديدند كه سايه هايشان از راست و چپ حركت دارند و با خضوع براى خدا سجده مى كنند؟!(1)
سجده در این جا به معنای سربرخاک نهادن و سجده در نماز نیست بلکه به معنای خضوع در برابر اراده الهی و فرمانبرداری از خداوند است .اين آيه و دو آيه بعدى در زمينه خضوع اجسام و جنبندگان و ملائكه نسبت به خداست،خضوع ملائكه اختيارى و تشريعى و سجود جنبندگان و اجسام تكوينى و ذاتى است.منظور از سجود، افتادن بر زمين نيست، بلكه خضوع و انقياد (فرمانبرداری) به اراده حق تعالى است.(2)
ذكر “ظلال” (سایه ها) در این آيه نشان مى دهد كه منظور از سجود تنها سجود تشريعى نيست، زيرا سايه هاى موجودات از خود اراده و اختيارى ندارند، بلكه تسليم قوانين تابش نور مى باشند، و بنا بر اين سجده آن ها، تكوينى، يعنى تسليم در مقابل قوانين خلقت است.(3)
(1) نحل/ 48.
(2) قرشی، تفسير أحسن الحديث، ج 5، ص 448.
(3) تفسير نمونه، ج 10، ص 157.