«شعری در وصف زینب ثانی خانم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)شباهت حضرت معصومه به حضرت زینب علیهماالسّلام »
29ام خرداد 1399

فاطمه ثانی چه کسی است؟

421 کلمات   موضوعات: حضرت معصومه سلام الله علیها


حضرت فاطمه معصومه 10 ساله بود که پدر گرامی اش حضرت موسی ابن جعفر(علیه السلام) به شهادت رسید و از آن پس به وصیت پدر، سرپرستی این بانوی بزرگوار و دیگر فرزندان امام هفتم بر عهده امام رضا(علیه السلام) قرار گرفت.

با آنکه امام موسی بن جعفر (علیه السلام) غیر از فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، دختران دیگری نیز داشت. در میان همه آنان، تنها اوست که دارا امتیازات والایی بوده است. زیرا او همچون جده اش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در علم و عمل و شرافت و قداست و کمالات، گوی سبقت را از دیگران ربود و به راستی حضرت معصومه، فاطمه ثانی و تجلی دوباره ام الائمه و آینه دار وجود حضرت صدیقه طاهره و جلوه گاه جمال و اوصاف برجسته مادر گرامیش فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بوده است. به ویژه آنکه هر دو با رنج زیستند، هر دو چون گل محمدی عمری کوتاه داشتند و هر دو فاطمه بودند.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) در مقام تجلیل و قدردانی از دخترش حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مقامات او، بارها درباره اش، در حضور و در غیابش این جمله را بر زبان آورده بود که: فداک ابوک، «فداها ابوها» (پدرش به قربانش) امام کاظم (علیه السلام)، پدر بزرگوار حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز به مناسبتی درباره وی چنین جمله ای فرمود! آن جا که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم (علیه السلام) برسند، آن حضرت در مسافرت بود.

آنها ناگزیر بودند، از آن سفر مراجعت کنند. از این روی سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم (علیه السلام) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (سلام الله علیها) که حدود ۶ سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.

هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم (علیه السلام) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (علیه السلام) آن نوشته را از آنها طلبید و مطالعه فرمود و پاسخهای دخترش فاطمه(سلام الله علیها) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها» (پدرش فدایش باد). این حادثه شگفت، مبین آن است که حضرت معصومه (سلام الله علیها) همچون حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) «عالمه غیرمعلمه» است و در خردسالی از رشد، شناخت، علم و کمال بالایی برخوردار بوده است.

منبع :خبرگزاری مهر
https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/1697870/

کلیدواژه ها: ثانی, حضرت, فاطمه, لقب, معصومه
توسط نسیم   , در 03:42:00 ب.ظ
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: طوباي محبت [عضو] 
5 stars

سلام
متشکرم
ما رو به یاد نزدیک شدن دهه کرامت انداختید.
ماجور باشید.

1399/03/30 @ 00:45


فرم در حال بارگذاری ...