«نکاتی پیرامون حق تلاوت قرآن کریم... | مراقب باش..» |
به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» استاد قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های نُه گانه دربارۀ مراتب و درجات اهل نماز پرداخته است.
بعضى نماز را با خشوع مى خوانند: «الَّذينَ هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون» (مؤمنون،2) خشوع، ادب جسمى و روحى است.
رسول اكرم صلى الله علیه وآله دیدند كه شخصى در حال نماز با ریش خود بازى مى كند، فرمودند: اگر او روح خشوع داشت، هرگز این كار را نمى كرد. (تفسیر صافى)
بعضى افراد نسبت به نماز مراقب اند: «وَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ يُحافِظُون» (انعام، 92)
بعضى كار را به خاطر نماز رها مى كنند: «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ» (نور،37) نه تجارت دائمى و نه بیع موقّت، مانع آنها از ذكر خدا نیست.
بعضى با نشاط به سوى نماز حركت مى كنند: «فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ» (جمعه، 9)
بعضى بهترین لباس را براى نماز مى پوشند: «خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف، 31)
بعضى عشق ثابتى نسبت به نماز دارند: «الَّذينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُون» (معارج، 23)
امام باقر علیه السلام فرمود: مراد، دوام بر نمازهاى مستحبّى است. چنان كه مراد از «عَلى صَلاتِهِمْ يُحافِظُون» (انعام، 92) حفاظت بر نمازهاى واجب است كه با شرائط انجام گیرد.
بعضى براى نماز سحرخیزى دارند: «فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ» (اسراء، 79)
این آیه، خطاب به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است كه: پاسى از شب را از خواب برخیز و قرآن بخوان. مفسّران اسلامى این تعبیر را اشاره به نماز شب دانسته اند.
بعضى شب را با نماز، صبح مى كنند: «وَ الَّذينَ يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياما» (فرقان، 64)
و بعضى سجده اى همراه با اشك دارند: «سُجَّداً وَ بُكِيًّا» (مریم، 58)
کتاب 114 نکته دربارۀ نماز، محسن قرائتی
فرم در حال بارگذاری ...